گردنه گدوک فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه یکی از بزرگترین و سرسبز ترین شهرستان های نزدیک به تهران میباشد که اینطور میتوان گفت که چه از نظر تاریخی و چه طبیعت گردی یکی از بهترین مکانهای مورد نظر همه مردم باشد ما امروز و در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با گردنه گدوک فیروزکوه آشنا کنیم و به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم تا حتما از این مکان زیبا و تاریخی دیدن کنید همراه ما باشید.

دپارتمان فروش ملک سهرابی

گدوک روستایی در استان فیروزکوه است که درست در مرز مازندران و تهران واقع شده است. این روستا به لحاظ طبیعی و فرهنگی قرابت و نزدیکی زیادی با استان مازندران دارد ولی علی‌رغم همه شباهت‌های فرهنگی و طبیعی از توابع استان تهران محسوب می‌شود.

گدوک 2200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین ارتفاع باعث شده است که این روستا در تابستان هم آب‌وهوای خنک و دلچسب داشته باشد.

یکی از ویژگی‌هایی که روستای گدوک را معروف کرده است، گردنه و تونل گدوک است. گردنه گدوک که از معروف‌ترین قسمت‌های جاده فیروزکوه است، یکی از نقاط مورد علاقه مسافران مسیر تهران مازندران است.

مه مهمان همیشگی این گردنه است و اگر شانس داشته باشید در تابستان هم نم و خنکی هوا را در این گردنه تجربه خواهید کرد.

معمولا مسافران این مسیر برای لذت بردن از طبیعت زیبای منطقه دقایقی را در این گردنه توقف می‌کنند و در دل ارتفاعات البرز مرکزی خستگی در می‌کنند.

دومین ویژگی مهم و معروف روستای گدوک، قرارگیری در مجاورت خطوط راه‌آهن سراسری است است. اطراف این روستا پر از پل‌ها و تونل‌هایی است که برای رفت‌وآمد واگن‌های مسافربری و باربری ساخته شده‌اند. این پل‌ها و تونل‌ها جلوه خاصی و زیبایی به روستا بخشیده‌اند. علی‌الخصوص تونل معروف گدوک به پل ورسک ختم می‌شود.

نقاط دیدنی گردنه گدوک فیروزکوهگردنه گدوک فیروزکوه

کاروانسرای گدوک یکی از مکانهای دیدنی و تاریخی گردنه گدوک فیروزکوه میباشد ، سن این کاروانسرا بیش از 400 سال قدمت دارد و تاریخ ساخت این کاروانسرا به دوران صفویه برمیگردد. این کاروانسرا به دست شاه عباس صفوی ساخته شده.

این کاروانسرا درست در منطقه ترور نادر شاه افشار ساخته شده است که یکی از دلایل ساخت این کاروانسرا را میتوان به همین دلیل ذکر کرد.

این کارونسرا یک حادثه تاریخی جالب دیگر را هم به خودش دیده است. درست زمانی که پهلوی اول تنها چهل روز داشت، مادرش مجبور به مهاجرت به تهران شد. در سرمای هوای گدوک، نوزاد چهل روزه از شدت سرما و بیماری یخ می‌زند و مادرش فکر می‌کند که او مرده است و او را در این کارونسرا که البته در آن زمان اصطبل شده بود، دفن می‌کند.

گرمای فضولات حیوانات کارونسرا باعث می‌شود جان نوزاد نجات پیدا کند و آینده سیاسی ایران تغییر کند. البته بخش بزرگی از کارونسرا اکنون تخریب شده است و چیز زیادی از این کارونسرا باقی نمانده است. کارونسرای گدوک در ردیف آثار ثبت ملی ایران است.

پل ورسک گردنه گروکگردنه گدوک فیروزکوه

جذاب‌ترین دیدنی اطراف گدوک پل ورسک است. نمی‌شود از این منطقه گذر کنید و پل ورسک را نبینید. پل ورسک، یکی از پل‌های معروف جهان و از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شمال ایران است.

اگر میخواهید با پل ورسک بیشتر آشنا بشید اینجا کلیک کنید

ارزش تاریخی پل ورسک به خاطر نقش پراهمیت آن در پیروزی ارتش متفقین بر قوای آلمانی در جنگ جهانی دوم  است. به همین دلیل این پل به پل پیروزی معروف شده است.

پل ورسک حدودا 74 سال پیش و توسط مهندسان دانمارکی احداث شده است تا دو کوه منطقه را بهم متصل کند. دهنه پل ورسک 66 متر است و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پل ورسک در کتاب گینس، در رده پل‌های با بیش از 61متر به ثبت رسیده است.

اگر مسافر قطارهای مسافربری تهران گرگان یا ساری مشهد باشید، این شانس را خواهید داشت که از روی این پل جذاب رد شوید و منظره بی‌نظیر زیرپایتان را هنگام عبور قطار از روی پل تماشا کنید.

قبل از رسیدن به پل ورسک باید از تونل معروف گدوک رد شوید که طولانی‌ترین تونل منطقه است. نکته جالب درمورد تونل گدوک مهندسی آن است. در مسیر این تونل هیچ‌گونه انحنا نخواهید دید. به‌نحوی که اگر ابتدای تونل بایستید می‌توانید به سادگی انتهای آن را ببینید.

جذابیت هایی که شما را فرا میخوانندگردنه گدوک

گردنه گدوک فیروزکوه یکی از مکانهایی است که خیلی از مردم شرق تهران برای خوش گذرانی آخر هفته به آن میروند یکی از دلایل گشت و گذار این منطقه آش دوغ محلی گدوک است که دل هر شکم بازی را میبرد اگر تا به حال انتحان نکرده اید حتما به شما پیشنهاد میکنیم تا از این آش بینظیر که دستور پخت خاص خود را دارد غافل نشوید

البته که لبنیات گدوک هم زبان زد خاص و عام میباشد یکی از دلایل لذیذ شدن آش دوغ گدوک همان لبنیات طبیعی و دست ساز روستاییان میباشد که هوش و حواس شما را با خود میبرد.

نام گدوک و منطقه سوادکوه و فیروزکوه با راه‌آهن و تاریخ حمل‌نقل ریلی گره خورده است. این منطقه زیبا و کوهستانی علی ‌رغم جاذبه‌های طبیعی، شاهد حوادث تاریخی بسیار مهمی بوده و بارها تبدیل به بستر تغییرات بزرگی در ایران و جهان شده است. این بار که از فیروزکوه و سوادکوه می‌گذرید، به سادگی از این منطقه رد نشوید.

ما در املاک سهرابی در خدمت شما عزیزان هستیم تا با مشاوره در خصوص بازدید از این گردنه بسیار زیبا لحظات خوب و خوشی را برای خود و خانواده خود رقم بزنید کافیست تا با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما عزیزان را از بهترین زمان و بهترین لوکیشن ها مطلع سازند.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و در کنار خانواده و دوستان خود خاطراته خوشی را در گردنه گدوک فیروزکوه سپری کنید

با تشکر از همراهی شما عزیزان 

املاک سهرابی

املاک سهرابی گردنه گدوک فیروزکوه

ارسال نظر