جنگل لفور سوادکوه

طبیعت گردی امروزه برای شهر نشینان یک رویا به حساب میرسد به علت کم بودن یا آشنا نبودن به طبیعت های بکر اطراف شهرها ما امروز در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از قدیمی ترین و نزدیک ترین جنگل های نزدیک به تهران یعنی جنگل لفور سوادکوه آشنا کنیم تا بدانید که طبیعت گردی بکر آنقدرها هم سخت نیست و به راحتی میتوانید از جنگل هایی بسیار زیبا با طبیعتی توصیف ناپذیر دیدن و لذت ببرید همراه ما باشید تا از بهترین زمان برای بازدید از جنگل لفور و مسیر این جنگل سرسبز گفت و گو کنیم.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک در فیروزکوه

اهمیت جنگل لفور فقط به پوشش گیاهی آن مربوط نمی‌شود و وجود چشمه‌ها، آبشارها، درختان، گیاهان، پرندگان و گونه‌های جانوری در کنار هم، باعث جذابیت بیش از پیش این منطقه شده است. عاشقان طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی قطعا از ماجراجویی در این جنگل دست نخورده نهایت لذت را خواهند برد. علاوه بر این ، در جنگل لفور با بازارهای زنان محلی مواجه خواهید شد که محصولاتی نظیر آلوچه و دیگر میوه‌ها ، دوغ ، رب و محصولات ارگانیک را می‌فروشند که با خرید از آن‌ها هم به کسب‌وکار مردم بومی رونق می‌دهید و هم یادگاری ارزشمندی از این منطقه خواهید داشت.

موقعیت مکانی جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به منطقه بابل‌کنار و همین طور از شرق به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود. دهستان لفور از جاهای دیدنی سوادکوه به حساب می‌آید که جاذبه‌های طبیعی بکر و تاریخی زیادی دارد و از همین رو، این منطقه به یکی از مقاصد گردشگری مازندران تبدیل شده است.

روستای دیدنی شیرگاه

اگر از تهران عازم جنگل لفور هستید، مسیر تهران، فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه، شما را به این جنگل زیبا می‌رساند و با توجه به اینکه فاصله چندانی با پایتخت ندارد، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای تعطیلات آخر هفته باشد تا برای ساعاتی هم که شده از شلوغی و ترافیک شهر به دل طبیعت زیبا و بکر جنگل لفور پناه ببرید.

برای اینکه راهی جنگل لفور شوید، می‌توانید از گوگل مپ استفاده کنید که تا شیرگاه شما را هدایت می‌کند و از آنجا نیز می‌توانید تا سد لفور را از روی نقشه پیش بروید که حدود ۳۰ کیلومتر با شیرگاه فاصله دارد.

لوکیشن دقیق جنگل لفور ; جاده تهران فیروزکوه ، بعد از فیروزکوه ، سوادکوه ، روستای شیرگاه ، روستای زیبای لفور

قدمت جنگل لفور جنگل لفور سوادکوه

مطمئنا تا به الان برایتان این سوال پیش آمده که چرا عمر این جنگل ها را ۴۰ میلیون سال می گوییم اما بگذارید اول از همه به این سوال پاسخ دهیم که جنگل لفور کجاست و بعد از آن به سراغ راز سن و سال این جنگل ها می رویم! مجموعه ی جنگلی لفور یکی از مناطق سر سبز و غنی در سوادکوه مازندران و در قسمت شمالی این شهرستان است.

پر رنگ ترین ویژگی این جنگل، رودها و چشمه هایی است که از آن جاری شده و باعث سر سبزی و ادامه ی زندگی این جنگل ها پس از گذشت میلیون ها سال پیش تا به الان شده است. برخی از این چشمه ها از درون زمین بر روی آن راه پیدا کرده و جاری شده اند و این خود یکی از ویژگی های این جنگل سرسبز و زیباست.

بهترین نقاط برای طبیعت گردی سوادکوه

و اما می رسیم به پاسخ این سوال که قضیه ی ۴۰ میلیون سالگی این جنگل چیست؟ این منطقه ی جنگلی بسیار خوش آب و هوا که آن را به عنوان لفور می شناسیم؛ بخشی مهم از منطقه ای موسوم به جنگل های هیرکانی است. جنگل های هیرکانی از حوزه ی دریای خزر یعنی از کشور آذربایجان تا نواحی شمالی ایران کشیده شده اند. قدمت این جنگل ها ۴۰ میلیون سال است و این بدان معنا است که می توانید مقصد آخر هفته ی خود را برای رفتن به جایی تنظیم کنید که میلیون ها سال قدمت دارد.

جنگل لفور خود به عنوان یک نمایشگاه غنی در زمینه ی نمایش عمومی و آزاد بیش از ۸۰ نوع گونه ی گیاهی و از نوع چوبی ها، یکی از با ارزش ترین مناطق طبیعی ایران است.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل لفور سوادکوهجنگل لفور سوادکوه

هر وقت که اراده کنید، همان موقع بهترین زمان برای رفتن به مجموعه جنگلی لفور و مناطق اطراف آن است. این منطقه در هر ۴ فصل زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد که حیف است دیدن آن ها را از دست بدهید. بهار و تابستان این جنگل که نقاشی جاندار خداوند است و فصل پاییز آن هم هر چیزی جلوه ی نارنجی رنگ منحصر به فرد به خودش را می گیرد. البته فصل زمستان را در اولویت آخر خود بگذارید زیرا به هر حال هوا سرد است و احتمال بارش باران و برف، این گردش را برای شما قطعا سخت تر خواهد کرد اما در این فصل هم لفور دیدنی ها خودش را دارد.

سه خط طلا کجاست

اگر قصد دارید از تهران به‌سمت جنگل لفور حرکت کنید، باید از جاده فیروزکوه و پل ورسک عبور کنید و به طرف شیرگاه بروید. بعد از پل‌سفید به‌تدریج وارد جنگل لفور می‌شوید. جاده‌ای که از دل جنگل می‌گذرد، در واقع آن را به دو قسمت کرده است و می‌توانید از بخش شرقی یا غربی جنگل دیدن کنید. تهران تا شیرگاه حدود ۲۳۴ کیلومتر فاصله دارد که این سفر تقریبا سه ساعت طول می‌کشد. با فرارسیدن روزهای گرم تابستان، گردشگران زیادی راهی منطقه سرسبز و خوش آب و هوای لفور می‌شوند؛ اما تا چه اندازه با جاهای دیدنی جنگل لفور آشنا هستید

ما حتما برای بیشتر آشنا شدن با جاذبه های دیدنی لفور برای شما همراهان عزیز مقالاتی تهیه میکنیم و از همین صفحه برای شما انتشار میدهیم.

نمایی دیدنی از پل تاریخی ورسک

سد لفور سواد کوه

سد لفور یا سد صالحی مازندرانی از سدهای خاکی کشور به حساب می‌آید که کاملا در منطقه جنگلی لفور قرار دارد. این سد چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌نوازی دارد و به همین دلیل در تمام ایام سال شلوغ است؛ هرچند مسیر دسترسی به سد لفور نیز به همان اندازه دلربایی می‌کند و شامل جنگل‌ و آبشارهای كم‌نظیر و چشمه‌ها می‌شود. با سفر به این منطقه می‌توانید ماهیگیری در دریاچه و رودخانه، گشت‌وگذار در روستاها، سکوت و آرامش محض، قدم‌زدن در آب سرد رودخانه و… را تجربه کنید.

جنگل لفور سوادکوه
نکاتی که برای شما میتواند مفید باشد:
  • اگر قصد دارید شب را در منطقه ی لفور بگذرانید، حتما با خود چادر مخصوص کمپینگ، مواد غذایی کنسرو شده، آب آشامیدنی به مقدار کافی، وسایل آتش زا، کیسه های زباله به مقدار کافی را با خود به همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب طبیعت گردی به جرات یکی از مهم ترین وسایلی است که شما باید در این سفر به همراه خود داشته باشید زیرا بیش از ۸۰ درصد سفر شما به این منطقه پیاده انجام می شود.
  • اگر می خواهید انفرادی و یا به همراه دوستان خود و صورت شخصی به جنگل لفو و جاذبه های آن بروید پیشنهاد می کنیم که اگر امکانش را دارید از ماشین های آفرود استفاده نمایید.
  • برای اینکه در جنگل گم نشوید حتما جی پی‌اس داشته باشید و ترجیحا به‌صورت گروهی یا با تورهای طبیعت‌گردی قدم به این منطقه بگذارید.
  • هنگام حضور در جنگل لفور همه سعی خود را برای حفاظت از آن و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند، به کار ببنیدید و آسیبی به آن‌ها وارد نکنید.
  • همیشه و مخصوصا در ۳ فصل بهار، پاییز و زمستان وضعیت هوای این جنگل و مناطق اطرافش را برای رزوهای آتی آن بررسی کنید چون ممکن است که در صورت هوای بارانی و طوفانی، شما با مشکلاتی در این سفر روبرو شوید.
  • برای رفتن به برخی از مناطق لفور مثل منطقه ی آبشار انجیل، بیشتر از ۱ روز وقت برای سفر خود نیاز دارید.
  • حتما در حفظ محیط زیست کوشا باشید و از قطع کردن شخه درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنید.
  • اگر نیاز به برپایی آتش دارید حتما در جای مناسبی این کار را انجام بدهید و پس از اتمام کار از خاموش شدن آتش مطمئن شود.
  • در حفظ طبیعت خدا دادی کوشا باشید تا فرزندانمان نیز از این محبت الهی بهرمند شوند
املاک سهرابی

ما در املاک سهرابی در خدمت شما عزیزن هستیم تا لحظات شادی را برای خود و خانواده خود رقم بزنید شما عزیزان میتوانید با یک تماس با مشاوران ما در املاک سهرابی از بهترین زمان برای سفر به جنگل لفور و بهترین لوکیشن این جنگل پهناور مطلع شوید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بهتر با منطقه لفور آشنا شده باشید.

از این که همراه ما هستید سپاس گذاریم

املاک سهرابی

املاک سهرابی

ارسال نظر