پل ورسک فیروزکوه

امروز ما به شما عزیزان یکی از زیباترین مکانهای دیدنی نزدیک به فیروزکوه را معرفی میکنم یعنی پل ورسک فیروزکوه یکی از شاه کارهای معماری ایران که به پل پیروزی هم شناخته میشود همراه ما باشید تا بیشتر با این پل تاریخی و زیبا آشنا شوید.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک در فیروزکوه

نمای پل ورسک فیروزکوه

قرار است این با با هم به مازندران برویم و یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پل‌های ایران را ببینیم. پل ورسک قطعا یکی از جاهای دیدنی و زیبای استان مازندران است. شاید بارها با قطار از روی آن عبور کرده باشید و قصه‌ای که در خشت خشت این بنا وجود دارد را نشنیده باشید. با ما در علی بابا همراه باشید تا امروز در کنار هم به نظاره این بنا و طبیعت حوالی آن سری بزنیم و گشت و گذار کنیم.

اکثر افرادی که نام ورسک را می‌شنوند یاد پل ورسک می‌افتند. با ساخته شدن پل ورسک در دوره پهلوی اول که سبب عمران و آبادانی فراوانی در شمال کشور به ویژه استان مازندران و منطقۀ ورسک شد، روستاهای مجاور این پل نیز پس از آن به همین نام خوانده شدند.

ورسک نام پلی است که در ارتفاعات روستای عباس‌آباد قرار دارد. پس از احداث این پل نام روستا نیز به مرور تغییر کرده و ورسک نامیده شد. ورسک از توابع شهرستان سوادکوه استان مازندران است. این پل راه‌آهن سراسری شمال کشور را به هم متصل می‌کند و امروزه علاوه بر جاذبه گردشگری دارای نقش مهم اقتصادی و حمل و نقل دارد.

ساخت پل ورسک فیروزکوه

این پل توسط یک شرکت دانمارکی به روی دره‌ای که عمق آن به صد و ده متر می‌رسد احداث شده و بانی آن رضا شاه پهلوی است. در زمان بروز جنگ جهانی، آدلف هیتلر نگران راه‌های ارتباطی راه‌آهن ایران به روسیه بوده و خواستار تخریب این پل بود، اما خوشبختانه اتفاقی برای این پل زیبا و ارشمند نیفتاد.پل ورسک فیروزکوه

در ادامه این پل به پیروزی متفقین یعنی انگلستان و روسیه در جنگ جهانی کمک شایانی کرد و چرچیل نخست وزیر وقت، آن را پل پیروزی نامید. پل ورسک در سال 1356 به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

نام پل ورسک ایران در کتاب رکوردهای گینس در زمره مرتفع‌ترین پل‌های جهان ثبت شده است. پل ورسک یکی از زیباترین پل‌های ایران و جهان است که آوازه جهانی دارد.

پل ورسک از نظر معماری نیز حائز اهمین فراوانی است. هرچند معمار آن یک مهندس اتریشی بود اما اِلمان‌ها و شاخصه‌های معماری ایران نیز در آن به چشم می‌خورد. وجود طاق‌های مرتفع در دهانه‌ی این پل به روشنی بیانگر این موضوع است.

هر چه از این پل زیبا و تاریخی بیشتر صحبت کنبم کم است که در آن زمان و با امکاناتی ضعیف چنین بنایی با این عظمت ساخته شده که هنوز هم به لطف خدا پا برجاست.

املاک سهرابی شما عزیزان را دعوت میکند تا از این مکان تاریخی بینظیر برای یک بار هم که شده دیدن کنید البته همان یک بار کافیست تا مشتری ثابت این پل زیبا و تاریخی بشوید مخصوصا در هنگام عبور قطار از روی این پل واقعا زیبایی وصف نشدنی را نظاره میکنید.

کافیست تا با مشاوران ما تماس بگیرید تا لزومات فراهم کردن یک روز به یاد ماندنی را برای شما فراهم کنند.

با تشکر از همراهی شما عزیزان املاک سهرابی

پل ورسک فیروزکوه

ارسال نظر