روستای اسور فیروزکوه

فیروزکوه یکی از شهرستان های بسیار دیدنی و تاریخی نزدیک به شهر تهران میباشد که درون فیروزکوه روستاهای بسیار زیبایی وجود دارند امروز ما در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان روستای اسور فیروزکوه را معرفی کنیم تا بیشتر با این مکان زیبا و تاریخی آشنا شوید . همراه ما باشید.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک فیروزکوه

آسور روستای بسیار زیباییست از توابع بخش ارجمند که در شهریتان فیروزکوه میباشد ، جمعیت روستای اسور تعداد 784 نفر میباشد ( 228 خانوار ) این روستا به دلیل اب و هوایی بسیار عالی و تمیز به یکی از تفرجگاه ها برای ییلاق شهر نشینان تبدیل شده به طوری که در فصول گرم سال جمعیت این روستا به بیش از هزار نفر میرسد. ( نگران نباشید با ما جا برای شما هم هست )

نام روستای اسور فیروزکوهروستای اسور فیروزکوه

نام این روستا به خاطر وجود دو مکان برجسته آن در منطقه دو بلوک گرفته شده است، یکی وجود دو امامزاده و دیگری وجود «درختان سور» در این روستا، نام «آقا سور» بر آن ذکر می کردند که در طول زمان به «آسور» تغییر پیدا کرد.

شغل اهالی روستای اسور کشاوری ، دامداری ، پرورش ماکیان و باغ داری میباشد از این رو میتوان گفت که لبنیات و میوه های ارگانیک روستای اسور زبان زد خاص و عام میباشد.

با استناد به بعضی آثار مکشوف و نقل بزرگان روستا، که در طول تاریخ سینه به سینه انتقال داده شده است و همچنین با استناد به وضعیت طبیعی و جغرافیایی این منطقه، این روستا در قبل از اسلام هم وجود داشت و مکان اول آن در روبروی روستای فعلی و در دامنه رشته کوه قره داغ در منطقه لارک- لزر بود، که در حال حاضر قلعۀ مخروبه و استخر آن موجود است.

این روستا سپس به منطقه ای به نام سلیم خان که در دامنه کوه و در منطقه ای به نام «پی یمو» قرار دارد تغییر کرده، و بعد از آن به مکانی به نام «تلی جار» جابجا شده است، که کشاورزان این منطقه با شخم زدن زمینهای این منطقه صندوقچه، چراغ، کوزه ها و ابزارهای متعددی یافتند.

انتقال روستای اسورروستای اسور فیروزکوه

بعد از تلی جار این روستا به اَجار نقل مکان نموده و از آنجا به روستای فعلی آسور جابجا گردید. در منطقۀ اَجار گورهای قدیمی کشف شد و یا موجود است که به نام گبرنشین معروف است. نام این روستا به خاطر وجود دو مکان برجسته آن در منطقه دو بلوک گرفته شده است، یکی وجود دو امامزاده و دیگری وجود درختان سور در این روستا، نام آقا سور بر آن ذکر می کردند که در طول زمان به آسور تغییر پیدا کرد. در این روستا دو امامزاده به نامهای سلطان ابراهیم رضا و امامزاده قائم در کنار مسجد جامع روستا و همچنین سید بزرگواری به نام سید علی کیاء، که بقعه آن (ساخت جدید) در قسمت زنانه مسجد ولیعصر(عج) روستا قرار دارد.

در بالای محل، در 100 متری جنوب شرقی مسجد ولیعصر (عج) حمام متروکه ای قرار داردکه با توجه به زیر زمین بودن این بنا و سنگهای بزرگ به کار رفته و گودی کوره حمام، ساخت آن به زمان قبل از اسلام بر می گردد. که حدود 100 سال پیش کشف شد و مرمت شد و تا 50 سال پیش مردم از آن استفاده می کردند.

مسیر روستای اسور فیروزکوه

از اتوبان تهران به سمت فیروزکوه میرویم تا به نمرود برسیم سپس بعد از پمپ بنزین نمرود وارد جاده ارجمند میشویم بعد از گزشتن از سد زیبای نمرود و گذر از روستای سله بن به روستای وشتان میرسیم بعد از گذر از وشتان به دوراهی ارجمند میرسیم به سمت چپ میپیچیم 8 کیلومتر بهد از دوراهی وارد روستای دیدنی اندریه میشویم که دوکیلومتر بعد از اندریه به بهشت اسور میرسیم قابل ذکر است که تمامی جاده آسفالت بوده و تمامی راه سبزه و رودخانه که هرکجا میلتان کشید میتوانید اتراق کنید.

امیدواریم تا از این مطلب استفاده بهینه را کرده باشید و به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم تا حتما از این بهشت پنهان میان رشته کوههای البرز دیدن کنید.

املاک سهرابی در خدمت شما عزیزان میباشد تا لحظات خوب و خوشی را در کنار خانواده و دوستانتان داشته باشید.

از این که ما را حمایت میکنید سپاس گذاریم

املاک سهرابی

املاک سهرابی

ارسال نظر