دریاچه تار دماوند

امروزه زندگی های شهری بسیار خسته کننده شده و انسان نیاز به آرامش ذهن بیشنر دارد تا بتواند سختی های روزگار را بگذراند ما امروز در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و استراحت پس از یک هفته کاری سخت آشنا کنیم یعنی دریاچه تار دماوند که یکی از بهترین لوکیشن ها برای استراحت و خستگی در کردن میباشد همراه ما باشید تا شما عزیزان را بیشتر با این مکان رویایی آشنا کنیم.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک در فیروزکوه

همانطور که در بالا هم گفتیم، دریاچه‌های تار و هویر جاذبه ای طبیعی در نزدیکی شهر تهران در شهرستان دماوند است که با آب شیرین خود طعم دلچسبی از تابستان را برای مسافران خود به ارمغان می آورد.

دریاچه تار در داخل کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از سمت شمال غرب به جنوب شرق نیز کشیده است. بیشترین طول این دریاچه لوزی شکل ۱٫۳ کیلومتر می باشد و به طور میانگین ۴۰۰ متر عرض دارد. حدودا مساحت این دریاچه ۳۶ هکتار بوده و در فصل های پر آب عمق آن به ۵۰ متر می رسد، اما در فصول کم آبی به ۴۰ متر هم می رسد.

با حدود نیم ساعت پیاده روی از سمت شرق دریاچه تار، می توانید دریاچه ی دیگری به نام هویر را مشاهده کنید. مساحت این دریاچه حدود ۱۳ هکتار است و  به طور میانگین دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ عرض می باشد و توسط کوهی موسوم به کوه دوبرار از دریاچه تار جدا شده است.

آنچه جالب است بدانید این است که دریاچه های تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله ی ۵۰۰ متری از هم قرار دارند و کوه های البرز از آنها میزبانی می کنند.

آب و هوای ناحیه دریاچه تار دماونددریاچه تار دماوند عکس 4

دو دریاچه تار دماوند و هویر از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند که در میان ارتفاعات البرز مرکزی جا خوش کرده‌اند. این دریاچه‌ها در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق دماوند و در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند.

دریاچه‌ها در میان دو رشته کوه قره‌داغ (کوه دوبَرار) در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌اند. دنباله‌ای از کوه دوبرار دو دریاچه را از هم جدا می‌کند. این دنباله، در واقع تپه‌ماهوری ست که هنگام پیاده‌روی بین دو دریاچه باید از آن عبور کنید.

دو دریاچه تار و هویر در موقعیتی قرار دارند که دور تا دور آن‌ها را کوه‌هایی دربر گرفته است. این کوه‌ها طوری در کنار هم قرار گرفته‌اند که در میانشان گودالی درست شده. همین گودال با آب پر شده و دریاچه‌ها را شکل داده است. ارتفاع کوه‌های اطراف دریاچه‌ها از سطح دریاچه ببن ۵۰ تا ۵۰۰ متر است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کوهستانی که دو دریاچه تار و هویر واقع شده اند همواره شرایط آب و هوایی خنک و روبه سردی را دارا هستند. مطابق با مطالعات صورت گرفته در هر سال به طور متوسط ۷۶۰ میلی لیتر باران در دو دریاچه تار و هویر می بارد. گرم ترین ماه سال، تیر می باشد که دمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

با تمام این تفاسیر بهترین زمان بازدید از دریاچه‌های تار و هویر در دماوند اوایل اردیبهشت تا پایان ماه شهریور است. در بیشتر فصل های سال آب دریاچه ها همچنان خنک است و گرمای هوا را خنثی می کند. پیشنهاد می کنیم که اگر سرمایی هستید فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید.

تفریحاتی که در دریاچه تار باید انجام بدیددریاچه تار دماوند عکس 2

در طول مدت زمانی که به سمت دریاچه‌های تار و هویر سفر می کنید تفریحات مختلفی در انتظار شما خواهد بود که لحظات خوبی را برایتان فراهم می آورد.

ماهیگیری: یکی از تفریحاتی که در طول مدت زمانی که به سمت دریاچه‌های تار و هویر می روید جالب است انجام دهید، ماهیگیری است. با توجه به این که این منطقه محل صید ماهی قزل آلا است می توانید با چوب ماهیگیری به سمت آن بروید. لازم به ذکر است که بدانید ماهیگیری در این دریاچه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست است.

کوهنوردی: اگر ماهیگیر دوست ندارید یا اینکه حال رفتن به دنبال دریافت مجوز لازم را ندارید، پیشنهاد می کنیم که به کوهنوردی در این منطقه بروید. رشته کوه قره داغ با ارتفاع ۴۰۸۰ متر و کوه زرین با ارتفاع ۳۸۳۵ متر در نزدیکی دریاچه ها مقاصد مناسبی برای کوه نوردان به شمار می روند.

قایقرانی: در اطراف دریاچه‌های تار و هویر می توانید با استفاده از قایق های بادی لحظات جذابی را درون این دریاچه ها داشته باشید.

شنا و آب بازی: همانطور که گفتیم این منطقه در طول تابستان شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی دارد و سلاح خوبی برای کسانی است که گرمای تابستان فراری هستند. تجربه یک آب بازی لذت بخش می تواند رنگ تازه ای به سفر شما دهد و خاطره ای خوش برای شما بسازد.

آنچه که در دریاچه تار نیاز داریددریاچه تار دماوند عکس 1

به منظور سفر به این منطقه لازم تا وسایلی را همراه خودتان ببرید که آن ها شامل کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، میان وعده و خوراکی های مورد نیاز، لباس مناسب فصل و کفش مناسب و دمپایی می شود، اگر هم قصد ماندن در شب را دارید به حتما لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به دریاچه تار دماوند

مسیر دسترسی به دریاچه تار در ابتدای شهر دماوند میباشد ابتدای شهر دماوند مسیر را به به سمت ابادی چنار عرب ها ادامه دهید و بعد از ورود به ابادی وارد جاده ای به نام جاده معدن میشوید و بعد از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی به دریاچه تار دماوند میرسید شما میتوانید از مسیر های دیگری نیز به این دریاچه بی نظیر راه پیدا کنید اما به شما پیشنهاد میکنیم تا از مسیری که به شما اموزش دادیم وارد دریاچه تار شوید چون مسیر های دیگر صعب العبور میباشند.

شما عزیزان میتوانید به راحتی از دریاچه تار دیدن کنید و از این هدیه الهی لذت ببرید برای سهولت در استفاده از دریاچه میتوانید با مشاوران ما در املاک سهرابی تماس برقرار کنید تا بهترین زمان و بهترین مکان را برای شما عزیزان فراهم کنند که در کنار خانواده یا دوستان به راحتی لذت ببرید.

لطفا به وقت طبیعت‌گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:دریاچه تار دماوند
  • حتما کیسه‌‌های زباله‌ بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه‌ی مردم بخواهند چنین کاری بکنند از طبیعت چیزی باقی نمی‌ماند. (همان‌طور که خیلی مکان‌ها تا الان تخریب شده‌اند.)
  • زباله‌هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله‌های تجزیه‌پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی گردشگر زباله‌های ارگانیک خود را در طبیعت رها کنند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله‌ی ارگانیک را ندارد.
  • لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته گردشگران دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر کرده‌اند.
  • لطفا در گروه‌های خیلی بزرگ سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره‌ی جمعیت بزرگ به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می‌کند.
  • لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر گردشگران احترام بگذارید.
  • لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.
  • لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همیشه چشم‌اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس گرفتن لذت بیشتری دارد.

با تشکر از همراهی شما عزیزان

املاک سهرابی 

املاک سهرابی

ارسال نظر