قلعه لاجورد فیروزکوه

یکی از مناطقی که میتوان به جرات گفت که بهترین جا برای طبیعت گردی و بازدید از اماکن تاریخی است شهرستان فیروزکوه میباشد که هم دارای آب و هوای بسیار پاکیزه و خنک هم سبزه زارها و مراتع بسیار دیدنی میباشد امروز ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با یکی از جاذبه های تاریخی گردشگری فیروزکوه بعنی قلعه لاجورد فیروزکوه آشنا کنیم که بسیار تاریخی در عین حال ناشناخته میباشد از این رو شما عزیزان میتوانید جزو معدود گردشگرانی باشید که از این بنای تاریخی بازدید کرده و خاطرات خوشی برای خود رقم زده ، همراه ما باشید.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک در فیروزکوه

قلعه لاجورد فیروزکوه کجاستقلعه لاجورد فیروزکوه

اگر بخواهیم در مورد موقعیت این قلعه صحبت کنیم می توانیم بگوییم این قلعه در سمت چپ جاده فیروزکوه به سمنان قرار گرفته است. در این قسمت تپه خاکی منفردی موجود است که در ارتفاع 2487 متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع آن از سطح زمین های اطرافش 300 متر است.

پوشش سطح این تپه صخره سنگی از نوع رسوبی با ارتفاع 5 تا 20 متر است. بر بالای آن قلعه ای خودنمائی می کند که با توجه به اکتشافاتی که در آن انجام شده قدمتش به سه هزار سال پیش بر می گردد و تا دوره تیموری های مورد استفاده بوده است.

مکانهای دیدنی فیروزکوه

طبق روایات تاریخی که وجود دارد این قلعه از جمله قلعه هائی است که در اختیار فرقه اسماعیلیه قرار داشته اند، بوده است که پس از شکست آنها از مغول این قلعه متروک شده و بعد از آن به در اختیار خاندان مرعشی قرار گرفته است.

این قلعه بر تمامی کوه ها و گذرگاه های اطراف اشراف کامل داشته و تا فاصله 20 کیلومتری اطراف آن را می توانستند به صورت مستقیم ببینند. در شرق قلعه و در فاصله 200 متری آن، کوه و منطقه ای وجود دارد که به نام قیصر یا قیصریه خوانده می شود که این نام گذاری را می توان دلیل بر اهمیت آن و همچنین قلعه دانست.نام قلعه لاجورد در شاهنامه فردوسی، ضمن بیان ماجرای یزد گرد که موقع عقب نشینی دستور نگهداری چند قلعه را برای حفظ بار و بنه می دهد، چنین آمده است:

دژ گنبدان و دژ چرمینه / دژ لاجوردی برای بنه

مشخصات قلعه لاجورد فیروزکوه

مساحت قلعه در قسمت غربی 13،200 متر مربع و از قسمت شرقی که دروازه در آن قرار داشته برابر با 9600 متر مربع بوده است. با توجه به مساحت آن و بقایایی که از خانه ها در آن وجود دارد می توان حدس زد که حدود 500 نفر در آن زندگی می کردند.

تنگه بینظیر میشینه مرگ

مصالحی که برای ساخت این قلعه به کار برده شده شامل سنگ لاشه و در برخی قسمت ها خشت های پخته که در آنها از کاه برای استحکام بیشتر استفاده شده است. ابعاد خشت ها 20×20×4 سانتی متر بوده است. سنگ های موجود در قلعه سنگ هائی است که از محل جمع آوری شده است ولی با جنس خود کوه متفاوت است.تنها راه دسترسی به این قلعه از سمت شرق آن بوده که دروازه هایی در آنجا ایجاد کرده بودند و دو طرف آن دارای برج مراقبت و نگهبانی بوده و اکنون بقایای دیوار آنها با ارتفاع حدود دو متر همچنان باقی مانده است.قلعه لاجورد فیروزکوه

بقیه قسمت های پیرامون قلعه صخره ای بوده و امکان صعود از آنها وجود نداشته و اگر برخی نقاط آن ضعف هائی داشته با احداث دیواری بلند آنجا را غیر قابل دسترسی نموده بودند. امروزه در سمت شمال و جنوب شرقی این قلعه، برج ها و دیوارهای استحکام بخش قلعه همچنان به جای مانده است.

روی تمامی سطوح بالای تپه یا داخل قلعه دیوارهائی وجود دارد که نشان دهنده وجود فضاهای متعدد و اطاق هائی در ابعاد مختلف و انبارهایی برای نگهداری و ذخیره آب و مواد غذائی است. که متاسفانه بخش اعظم آن تخریب شده و یا حفاری های غیر مجاز در آن صورت گرفته و تنها قسمت هائی از گوشه اطاق ها و بقایایی از پی سنگ ها در آنجا را می توان دید.

چشمه آب معدنی خمده کجاست

مسیر دسترسی به قلعه لاجورد

برای رسیدن به قلعه لاجورد فیروزکوه باید از جاده تهران فیروزکوه و بعد از شهرستان فیروزکوه به جاده کلارخان وارد شوید و از قلعه لاجورد دیدن کنید

ما به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم که حتما از این مکان تاریخی بینظیر دیدن کنید و لحظات خوب و شادی را برای خانواده یا دوستانتان رقم بزنید حتا میتوانید به یادگار از این روستای تاریخی از صنایع دستی بینظیر کلارخان که زبان زد خاص و عام است خرید کرده و لذت ببرید.

همچین میتوانید با مشاوران ما در املاک سهرابی تماس برقرار کنید تا از بهترین زمان و بهترین لوکیشن برای بازدید از قلعه لاجورد مطلع شوید

همکاران ما مشتاقانه منتظر شما عزیزان هستند تا خدمات شایسته ای به شما ارائه کنند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و از آن استفاده کنید.

با تشکر از همراهی شما عزیزان 

املاک سهرابی

املاک سهرابی

ارسال نظر