غار رودافشان فیروزکوه

فیروزکوه یکی از شهرستان های نزدیک به تهران میباشد که میتوان گفت بهترین ییلاق برای تهرانی ها میباشد که میتوانند از گرمای شدید تابستان به این شهرستان همیشه سبز راهی شوند فیروزکوه نه تنها آب و هوای مناسبی دارد بلکه مکان های بسیار زیبا و دیدنی نیز دارد امروز ما در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با غار رودافشان فیروزکوه آشنا کنیم.

املاک سهرابی بزرگترین دپارتمان فروش ملک در فیروزکوه

مشغله های کاری و گرمای هوا در فصل تابستان، باعث رونق بیش از پیش سفرهای تفریحی و طبیعت گردی یکروزه اطراف تهران شده است. اطراف تهران، مقاصد جذاب و خوش آب و هوای زیادی برای گشت و گذار دارد. یکی از این مقاصد که با کمتر از دو ساعت رانندگی می توان به آن رسید، غار پر رمز و راز رودافشان است.

غار رودافشان فیروزکوه

اگر از اهالی تهران هستید و تمایل دارید که ماجراجویی های هیجان انگیز را تجربه کنید، لازم نیست به فکر سفرهای طولانی مدت و دور و دراز باشید. فقط با فاصله دو ساعت از شهر تهران، یکی از مرموز ترین غارهای کشورمان قرار گرفته است. جمعه گذشته بود که با جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم تا یک ماجراجویی جدید و هیجان انگیز را تجربه کنیم. بعد از کمی تحقیق و پرس و جو، غار رودافشان را به عنوان مقصد سفر یکروزه خودمان انتخاب کردیم و پس از آماده کردن وسایل مورد نیاز و کوله بارمان، راهی این منطقه گردشگری در شهرستان دماوند شدیم.

غار رودافشان فیروزکوه کجاست

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران است که در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان دماوند قرار گرفته است. دهانه بیضی شکل این غار با ارتفاع حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایران است. غار رودافشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و برای رسیدن به دهانه آن به حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی نیاز است.  به غیر از دهانه بسیار بزرگ، این غار ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم دارد که آن را مشهور کرده اند. رودافشان محل زندگی و زادآوری گونه ای از خفاش هاست. اگر کمی همت کنید و تا انتهای غار پیش بروید، می توانید این خفاش ها را در محل زندگیشان از نزدیک تماشای کنید.

جنس غار رود افشان

غار رودافشان از جمله غارهای آهکی کشور است که طی میلیون سال در اثر تراشیده شدن صخره های آهکی توسط رسوبات آب تشکیل شده است. با ورود به این غار و کمی پیش رفتن در آن، استالاگتیت ها، استالاگمیت ها و قندیل های بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. قندیل های غول پیکری که وقتی به آن ها نگاه کنید، ترس وجودتان را فرا می گیرد و هر لحظه تصور می کنید که آن ها بر روی سرتان خواهند افتاد.

مسیری که گردشگران به بازدید آن می روند، حدود ۸۰۰ متر است. غارنوردی در رودافشان در برخی نقاط سخت می شود و باید کمی دست به سنگ شوید. در برخی نقاط هم نردبان های فلزی نصب شده است تا عبور و مرورتان راحت تر باشد. غار رودافشان در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۲۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درون غار رود افشان 

درون غار هرچه که پیش بروید مسیر سخت تر و منظره زیباتر می شود. در برخی نقاط راهی به جز دست به سنگ شدن نیست. پس از حدود ۴۵ دقیقه غار نوردی و عبور از پستی و بلندی های بسیار، به تالار بزرگی رسیدیم که هم سر صدای خفاش ها فضایش را پر کرده بود و هم بوی بسیار بدی می داد! حواستان باشد که در این تالار زیاد دست به سنگ نشوید، چرا که تقریبا همه جا پر است از فضولات خفاش ها. در این تالار همه به دنبال خفاش می گردند.قندیل نمک

کافیست صدا را دنبال کنید و بر روی سقف نور بیندازید تا با منظره شگفت انگیز خفاش هایی که بر روی هم جست و خیز می کنند مواجه شوید. پس از بازدید از خفاش ها و دیگر نقاط این تالار، مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. در طول مسیر، نخی را نصب کرده اند تا شما با دنبال کردن آن راه را گم نکنید. همچنین فلش هایی بر روی دیوارهای غار وجود دارد که مسیر اصلی را به شما نشان خواهند داد.

مسیر غار رودافشان فیروزکوه

به منظور دسترسی به غار رودافشان باید مسیر تهران به فیروزکوه را در پیش بگیرید. حدود ۲۵ کیلومتر قبل از فیروزکوه، به منطقه سید آباد خواهید رسید. در سیدآباد با دیدن تابلوی غار رودافشان به سمت راست بپیچید. با طی مسافت ده کیلومتر و با عبور از روستای کلاک به یک دو راهی خواهید رسید. مسیر سمت راست به روستای مشهد و مسیر سمت چپ به سمت روستای رودافشان می رود. پس از عبور از روستا، به پارکینگ مخصوص غار رودافشان خواهید رسید.

شما عزیزان میتوانید به سهولت برای بازدید از غار رود افشان با مشاوران زبده ما در منطقه فیروزکوه تماس حاصل بفرمایید تا بازدید شیرینی از این غار بینظیر تجربه کنید.

با تشکر از همراهی شما عزیزان املاک سهرابی

غار رودافشان فیروزکوه

ارسال نظر